NITZER EBB @ DEBASER

29 Apr

Onsdagens konsert var en sån jag kommer att minnas, länge. Allting var rätt, stämningen, människorna och inte minst själva uppträdandet. När jag såg Nitzer Ebb första gången förra sommaren när dom spelade på Arvikafestivalen så var det något av det bästa jag upplevt. Förutom det att spelningen kändes på tok för kort och dom där extranumrena man ville se kom aldrig. Sen dess har jag hoppats på att få chansen att se dom igen, så snart som möjligt. Lyckan var stor när jag fick veta att dom skulle spela i Stockholm och spelningen var åtminstone lika underbar som den var på Arvika, om inte bättre.

Nitzer Ebb är ett av mina absoluta favoritband, det är det ingen tvekan om. Så att dom också är ett av dom bästa live-banden jag sett gör det hela till en så underbar upplevelse. Douglas McCarthy har nämligen något som inte minst många synthband saknar, en utstrålning som gör att man bara vill ha mer. Han utstrålar något som man trånar efter, makt och kontroll och inte minst sex. Han är personen som männen i publiken vill va och kvinnorna i publiken vill ha. Till skillnad från många andra synthkonserter där det mer är män med synthar och en stillastående frontman så är Douglas intensiv och bjuder på en upplevelse man inte kommer att glömma.

Det fanns säkert låtar jag saknade, men samtidigt så tror jag inte det spelar någon roll oavsett hur länge dom skulle spela, det hade garanterat funnits några låtar man saknat ändå, med tanke på hur många bra låtar dom gjort under snart 30 år. Så jag är verkligen nöjd med vilka låtar dom spelade. Något som redan känns som en klassiker (för att citera en kille på facebook) är extranumret dom gjorde tillsammans med Die Krupps, The Rhythm of the Machine, som var helt otroligt.

Efter spelningen så gick vi vidare till Imperiet där dom hade efterfest med bra musik och trevliga människor. Dit kom även båda banden och jag kunde inte låta bli att säga till Douglas hur bra jag tycker dom/han är och be om att få ta kort på honom. En av dom absolut bästa sakerna med kvällen var att han då sa att han sett mig i publiken. Det är sånt man kan leva på och var ett perfekt avslut på kvällen.




























Kommentera

