Slutet för Ashbury Heights?

15 Okt

Att Ashbury Heights, ett av mina absoluta favoritband, är bokade till ElectriXmas är så bra att det är svårt att beskriva med ord. Jag har velat se dom i år nu men när dom varit i Sverige så har jag inte varit här. Så nu har jag äntligen chansen. Eller? Jag vågar inte riktigt tro att det är sant. För det är alldeles för bra. Och för att chansen trots allt inte känns allt för stor. Varför? Jo på grund av det här:

”Ashbury Heights turned five this year. This should be a cause for celebration but after the last 24 months of constant fights and arguments with our label this band has begun feeling like a prison. For this and many other reasons I do hereby announce that I am disbanding Ashbury Heights.”
– Anders Hagström 2010-10-11

Citatet är taget ur ett blogginlägg med namnet The short version från Ashbury Heights-myspace och jag skulle ljuga om jag förnekade att det gjorde ont första gången jag läste det i förrgår och att det fortfarande gör ont. Inte minst att jag är rädd för att det här faktiskt kommer att vara slutet. När ett band finns, utan att släppa skivor på lång tid så finns dom ändå. Hoppet att någonting nytt kommer att komma, ett livstecken, finna alltid där även om det är föga troligt. Men i den stunden ett band slutar att existera så försvinner hoppet, snabbare än man vill. Vilket jag aldrig vill med tanke på hur mycket jag älskar Ashbury Heights och hur stor roll dom fått i mitt liv. Det är svårt att beskriva hur mycket ett band betyder för en för en utomstående, eftersom det är en sån sak som skiljer sig extremt mycket från person till person och det är svårt att förklara på ett bra sätt utan att det bara låter klyshigt. För vissa saker låter klyshigt, även om det är precis så verkligheten är. Så jag tänker inte försöka förklara hur mycket Ashbury Heights betytt och betyder för mig. Om du förstår så förstår du oavsett.

ElectriXmas har gått ut med att dom inte vet hur det kommer att bli med den redan inbokade spelningen, men att dom så snabbt dom vet kommer att uppdatera med den informationen. Egentligen spelar det ingen större roll känns det som. Eller jo, det är klart. Det hade varit underbart att få se dom nu i vinter. Obeskrivligt underbart. Men jag vill hellre att dom ska finnas kvar. Jag vill inte ha hört alla låtar och jag vill inte att det här ska vara slutet. Tack och lov är inte hoppet helt och hållet slut, eftersom Anders i inlägget även skriver att om dom kan bryta kontraktet med sitt skivbolag (vilket är orsaken till att det blir som det blir) så kommer det finnas chans till att bandet återförenas.

Jag tar tillbaka det där med att det inte spelar någon större roll om dom kommer att spela eller inte på ElectriXmas. För om jag hade fått se dom om 65 dagar så hade det nog varit en av dom finaste sakerna som hänt mig. I nuläget finns det inte mycket annat än att hoppas på det bästa. Men samtidigt vill jag inte att det ska vara slutet. Det får inte vara slutet och det känns som att hoppas inte är tillräckligt.

För att läsa mer:
Ashbury Heights myspace
Inlägget som Anders skrivit
Ashbury Heights facebook
ElectriXmas
Lyssna: Deras spotify.

En gnutta hopp från deras facebooksida där ett fan skrivit hur underbart det varit att få höra Anti Ordinary live: Don’t worry, you know old bands always come back for reunion concerts and stuff, we’ll be back someday, of that I am sure. We may have to change our name and I might have to wear a diguise but we’ll be back. We could call ourselves Canterbury Lows

Oavsett vad som händer så kommer Ashbury Heigths alltid att vara ett av dom banden som ligger mig varmast om hjärtat med sina texter som är fulländade kombinerat med deras musik och Anders röst. Flera av deras låtar kommer alltid att vara mina favoritlåtar såsom Derek is a strange machine och Angora overdrive och jag kommer aldrig att tröttna på att lyssna på deras skivor om och om igen.

7 svar to “Slutet för Ashbury Heights?”

  1. likeamixtape oktober 20, 2010 den 15:27 #

    Check this out!

    Det blir spelning på ElectriXmas :)

    • Hanna oktober 20, 2010 den 19:56 #

      Åh, tack så mycket :D Vad roligt att se. Tänk vad man missar när man inte har twitter, haha :)

  2. Yasmine Yaz Uhlin november 20, 2010 den 23:31 #

    Och inte nog med att spelningen blir av, det är ett reunion gig ^^ Ditt blogginlägg är otroligt fint, och det känns fantastiskt att läsa såsant här när musiken och konsten som berör dig, ligger mig så varmt om hjärtat. Jag ser fram emot spelningen, säkert lika mycket som du ^^ På återseende – Yaz

    • Hanna november 23, 2010 den 01:40 #

      Jag har förstått det efter att ha läst saker skrivna efter att jag skrev det där inlägget och jag ser fram emot det så oerhört mycket. Det värmer väldigt mycket att du skriver också, så tack så mycket för det :)

  3. tobbe december 13, 2010 den 13:38 #

    Och spana in det här!

    http://www.facebook.com/home.php?#!/event.php?eid=143668819018581

  4. likeamixtape december 14, 2010 den 01:05 #

    Hey!
    Kite spelar den 17:e, också i Malmö!
    Kan det bli bättre?
    I think not! :)

    • Hanna december 14, 2010 den 01:41 #

      Ja, såg det! Men jag vet inte än när jag kommer komma ner, plus att jag tror att jag kommer vilja ta det lugnt när jag kommit fram och bara vara med min kompis. Fast är ju rätt sugen ändå :D

Kommentera

