Arvikafestivalen fälls för reklamfilm

23 Apr

Jag har dom senaste dagarna reagerat på att många som besökt min blogg har gjort det efter att dom googlat på Arvikafestivalen reklam, i början funderade jag lite på det men tänkte inte så mycket mer på det. Men imorse ville jag se om det fanns någon anledning till att intresset för reklamfilmen ökat igen, och visst fanns det en anledning.

I december förra året släppte Arvikafestivalen en reklamfilm där en tjej onanerade (det var faktiskt två, men det var den första som fick stor publicitet). Den resulterade i att många blev upprörda där i början och det var ett himla prat om den. Men det var ändå något som avtog rätt snabbt och folk tänkte inte så mycket mer på det. I onsdags, den 21:a april, så ändrades det. Reklamfilmen har nämligen blivit fälld av Reklamumbudsmannen efter att den blivit anmäld av två personer som ansåg den vara olämplig eftersom den riktade sig till ungdomar och att den var könsdiskriminerande.

Eller i motiveringen så skrev dom barn och ungdomar. Men jag anser att det inte är barn en festival riktar sig till när den gör reklam. Utan en festival riktar sig till ungdomar och unga vuxna eftersom det är dess målgrupp. För den målgruppen är varken onani eller sex någon nyhet, och reklamfilmen är inte så avslöjande. Att den är könsdiskriminerande är väl inte heller någonting den är. Varför skulle det vara det? För att en helt normal tjej exponerar sig själv genom att onanera framför en kamera utan att visa något annat än sitt ansikte? Jag skulle säga att den mesta reklamen, som riktar sig både åt unga tjejer, kvinnor och även män exponerar tjejer på ett betydligt värre sätt än vad den här reklamen gjort. Jag tog inte illa upp och kände mig berörd och jag har svårt att tro att så många andra gjorde det heller.

Visst är det något nytt, att ens ta upp tjejers onani i media. Men det var lite med tanken och det var därför tjejen som onanerar framför kameran ställde upp på det. Man ville skapa en diskussion. Men diskussionen har inte kommit någon vart och det resulterade inte i något nytt, förutom en anmälan och en fällande dom. Bra eller inte vet jag inte, men festivalen verkade trots allt rätt nöjda för all uppmärksamhet dom fått av det.

->Här kan du läsa inlägget jag skrev när reklamen var ny<-
->Här kan du läsa nyheten<-

5 svar to “Arvikafestivalen fälls för reklamfilm”

  1. Marcus april 23, 2010 den 11:01 #

    ”Jag har dom senaste dagarna reagerat på att många som besökt min blogg har gjort det efter att dom googlat på Arvikafestivalen reklam”

    Lite OT kanske, men kan du t.o.m. kolla sådant? Coolt. Okej för besök/dag, unika besökare m.m., men jag trodde inte att man kunde se HUR folk hittade dit :D

    • Hanna april 23, 2010 den 12:49 #

      Neej, det är inte ot eftersom det var så jag upptäckte det och att jag kan se vad folk klickat på, googlat osv för att komma till min blogg <3

  2. Marcus april 23, 2010 den 13:44 #

    Hur ser du det? Måste vara en avancerad funktion, om man t.o.m. kan se HUR folk hittar till ens blogg. Om än en kul sådan funktion :)

    • Hanna april 23, 2010 den 13:50 #

      Jag kan ta screeenis till dig.

      • Marcus april 23, 2010 den 15:42 #

        Jao, det vore snällis.

Kommentera

